Hz. Ali kızını ömere mi verdi

 https://www.ehlibeytforum.com/viewtopic.php?t=4195&start=30


Olmaz Bu Nikâh – Bektaşi Hicvi


Dediler ki: “Verdiler kızı,

Ali kesti takı, kurdu düzü…” 

Aklı olan güler bu söze,

Yâr deliye varmaz a gafil!


Zehrâ’nın gülü yâr olur mu,

Hakk’a gönül veren kör olur mu?

Ali gibi bir er yorulur mu

Zalime kız vermez a gafil!


Ömer ister, Ali verir ha?

Bu rivayet olsa olsa rüya

Sünnet midir kızla siyasa?

Nice fetva yazmış a gafil!


Dün Hüda için kırdı kılıcı,

Bugün mü satacak nazlı gülü?

Ehl-i Beyt’in tacı, örtüsü,

Ol faniye varmaz a gafil!


Ne mihr var, ne düğün sesi

Ne bir şahit, ne de nefesi

Böyle evlilik olsa dahi,

Kalem onu yazmaz a gafil!


Abdal Özgür Derviş dert eder

Bilmeyenler “hikmet” derler

İnce sırra “keramet” derler

Temiz gönül almaz a gafil!


Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş 



Ümmü Gülsüm’ün Sırrı – Nefes


Üryan kalmış bir sır gibi

Taşır hicranı bir nesil

Suskun durur zaman bile

Ümmü Gülsüm’dür o asil


Alev alev bir ocakta

Yanmış gözü, sönmüş sözü

Nehir gibi susmuş çağlar

Taşımış kalbinin özü


Zorla kurulan bir nikâh

Olmaz İmam’a yaraşır

Zalime gönül verenin

Elbet akıbeti şaşır


“Ben ki Zehrâ’nın kızıyam”

“Ben ki Ali’nin iziyim”

“Ben ki Hüseyin’in bacısı”

“Ben ki Hüda’nın gözüyüm”


İmam razı olmaz buna

Mazlumlukla ördü bağrı

Resûl’ün evinden çıkmaz

Zorla yazılan bu çağrı


Ne cemalden razı olur

Ne zulümle gelen dile

İffet bir dağ gibi durur

Ser vermez de düşmez çile


Cennet ehlinin gülüdür

Muhabbetle sulanmış

Sözde değil, özde vardır

Adı hilâl, nuru yanmış


Özgür Abdal der;ey gönül ehli

Kimdir doğru, kimdir eğri?

Ehl-i Beyt’in hatırası

Satılmaz bir taht, bir devri


Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş 


HZ.ALİ’NİN KIZINI ÖMER’E VERDİĞİ YALANI


 1. Bu evliliğin gerçekleştiğini savunan rivayetlerin senet ve metin incelemesi (özellikle Sünni kaynaklar).

 2. Şii kaynaklarda bu evliliğe dair gelen reddiyeler ve itirazlar, özellikle İmam Cafer Sadık ve İmam Muhammed Bâkır’dan gelen rivayetler.


İlk olarak Sünni kaynaklarda yer alan rivayetlere bakalım.



1. SÜNNİ KAYNAKLARDA “EVLİLİK” RİVAYETLERİ


Rivayet 1 – Taberî’nin Tarih’inde


“Ömer, Ali’ye gelerek: ‘Bana kızını ver’ dedi. Ali: ‘Onu küçük görüyorum’ dedi. Ömer: ‘Onu Resulullah ile akrabalık kurmak için istiyorum’ dedi. Sonra Ali, onu Ömer’e nikahladı ve Ömer’in bu evlilikten Zeyd adında bir çocuğu oldu.”


Kaynak: Taberî, Târîh, c.5, s. 9


Eleştiri:

 • Rivayetin senedi yok ya da kopuk (mürsel).

 • Bazı nüshalarda Ömer’in tehdit ettiği ima edilir.

 • Ali’nin kızı küçük olduğu halde vermesi çelişkili görünüyor.



Rivayet 2 – İbn Sa’d’ın Tabakât’ında


“Ömer, Hz. Ali’ye: ‘Kızını bana ver, onunla evlenmek istiyorum’ dedi. Ali: ‘Ben onu Resulullah’ın oğlu Câfer’in oğluyla nişanladım’ dedi. Ömer: ‘Onunla evlenmek istiyorum. Resulullah’la soy bağı kurmak istiyorum’ dedi. Ali, ona verdi.”


Kaynak: İbn Sa’d, Tabakât, c.8, s.463


Eleştiri:

 • İbn Sa’d’ın kullandığı senetlerde ravilerin bazısı zayıf.

 • Kızın nişanlı olması durumu, evliliğin gerçekliğini daha da şüpheli hale getiriyor.

 • Ali’nin razı olmayıp sonradan “verdiği” ima ediliyor – bu, baskı ihtimaline işaret edebilir.



Rivayet 3 – Belâzurî’nin Ensâb’ında


“Ömer, evlilik için ısrar etti. Ali: ‘Kızım küçüktür’ dedi. Ömer: ‘Onu bana ver. Resulullah ile akrabalık istiyorum’ dedi. En sonunda Ali, kızı Umm Kulthûm’u Ömer’le evlendirdi.”


Kaynak: Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf, c.1, s. 297


Eleştiri:

 • Aynı dil: “İlk başta reddedildi, sonra kabul etti.”

 • “Küçüktür” ifadesi önemli: bu durumda evlilik ya zorla olmuş ya da çocuk evliliği ima ediliyor.

 • Belazurî de genelde senetsiz/mürsel rivayet verir.



2. Şİİ KAYNAKLARDAKİ YAKLAŞIM


İmam Cafer es-Sâdık’tan gelen rivayet (el-Kâfî)


“Umm Kulthûm, Ömer’le asla evlenmemiştir. Bu, düşmanlarımızın uydurmasıdır. Bu isnatla bizi karalamak isterler.”


Kaynak: Kuleynî, el-Kâfî, c.5, s. 346


Not: Bu rivayet, isnad açısından Şii kaynaklar içinde muteber sayılır.



Şeyh Müfid’in açıklaması:


“Bu evlilik yalan bir rivayettir. Ehl-i Sünnet, Ömer’in meşruiyetini artırmak için bu tür rivayetleri uydurmuştur. Ali, kızını asla ona vermezdi.”


Kaynak: Şeyh Müfid, el-İrşâd



Allame Meclisî’nin yorumu:


“Eğer böyle bir evlilik olmuşsa, bu ancak tehdit ve zorla olabilir. Ali razı olmuş değildir. İmamlarımız böyle bir şeyi asla onaylamaz.”


Kaynak: Biharü’l-Envar, c.42, s.91



3. ZİHİNSEL VE AHLAKİ TUTARSIZLIK

 • Hz. Ali, kızı küçük olduğu için evliliğe razı olmamıştır diyen rivayetlerde bile Ömer’in ısrarı ve baskısı dikkat çeker.

 • Ömer, Fatıma’nın evine baskın düzenlemiş, Fadak’a el koymuş, Peygamber’in mirasını inkâr etmiş bir figürdür. Böyle birine kız verilmesi çelişkili olur.

 • Şii gelenekte bu olay, Ömer’i temize çıkarma çabasının bir parçası olarak görülür.



Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Celal Abbas Ocak Tarihi Secereler-2( Erzincan/Kemah/Çağlayan/Kalecik)

CELAL ABBAS OCAĞI SECERELER-4 ( ERZİNCAN KİŞTİM)

Celal Abbas Ocak Künyesi/Seceresi-1-