Hz. Ali kızını ömere mi verdi
https://www.ehlibeytforum.com/viewtopic.php?t=4195&start=30
Olmaz Bu Nikâh – Bektaşi Hicvi
Dediler ki: “Verdiler kızı,
Ali kesti takı, kurdu düzü…”
Aklı olan güler bu söze,
Yâr deliye varmaz a gafil!
Zehrâ’nın gülü yâr olur mu,
Hakk’a gönül veren kör olur mu?
Ali gibi bir er yorulur mu
Zalime kız vermez a gafil!
Ömer ister, Ali verir ha?
Bu rivayet olsa olsa rüya
Sünnet midir kızla siyasa?
Nice fetva yazmış a gafil!
Dün Hüda için kırdı kılıcı,
Bugün mü satacak nazlı gülü?
Ehl-i Beyt’in tacı, örtüsü,
Ol faniye varmaz a gafil!
Ne mihr var, ne düğün sesi
Ne bir şahit, ne de nefesi
Böyle evlilik olsa dahi,
Kalem onu yazmaz a gafil!
Abdal Özgür Derviş dert eder
Bilmeyenler “hikmet” derler
İnce sırra “keramet” derler
Temiz gönül almaz a gafil!
Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş
⸻
Ümmü Gülsüm’ün Sırrı – Nefes
Üryan kalmış bir sır gibi
Taşır hicranı bir nesil
Suskun durur zaman bile
Ümmü Gülsüm’dür o asil
Alev alev bir ocakta
Yanmış gözü, sönmüş sözü
Nehir gibi susmuş çağlar
Taşımış kalbinin özü
Zorla kurulan bir nikâh
Olmaz İmam’a yaraşır
Zalime gönül verenin
Elbet akıbeti şaşır
“Ben ki Zehrâ’nın kızıyam”
“Ben ki Ali’nin iziyim”
“Ben ki Hüseyin’in bacısı”
“Ben ki Hüda’nın gözüyüm”
İmam razı olmaz buna
Mazlumlukla ördü bağrı
Resûl’ün evinden çıkmaz
Zorla yazılan bu çağrı
Ne cemalden razı olur
Ne zulümle gelen dile
İffet bir dağ gibi durur
Ser vermez de düşmez çile
Cennet ehlinin gülüdür
Muhabbetle sulanmış
Sözde değil, özde vardır
Adı hilâl, nuru yanmış
Özgür Abdal der;ey gönül ehli
Kimdir doğru, kimdir eğri?
Ehl-i Beyt’in hatırası
Satılmaz bir taht, bir devri
Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş
HZ.ALİ’NİN KIZINI ÖMER’E VERDİĞİ YALANI
1. Bu evliliğin gerçekleştiğini savunan rivayetlerin senet ve metin incelemesi (özellikle Sünni kaynaklar).
2. Şii kaynaklarda bu evliliğe dair gelen reddiyeler ve itirazlar, özellikle İmam Cafer Sadık ve İmam Muhammed Bâkır’dan gelen rivayetler.
İlk olarak Sünni kaynaklarda yer alan rivayetlere bakalım.
⸻
1. SÜNNİ KAYNAKLARDA “EVLİLİK” RİVAYETLERİ
Rivayet 1 – Taberî’nin Tarih’inde
“Ömer, Ali’ye gelerek: ‘Bana kızını ver’ dedi. Ali: ‘Onu küçük görüyorum’ dedi. Ömer: ‘Onu Resulullah ile akrabalık kurmak için istiyorum’ dedi. Sonra Ali, onu Ömer’e nikahladı ve Ömer’in bu evlilikten Zeyd adında bir çocuğu oldu.”
Kaynak: Taberî, Târîh, c.5, s. 9
Eleştiri:
• Rivayetin senedi yok ya da kopuk (mürsel).
• Bazı nüshalarda Ömer’in tehdit ettiği ima edilir.
• Ali’nin kızı küçük olduğu halde vermesi çelişkili görünüyor.
⸻
Rivayet 2 – İbn Sa’d’ın Tabakât’ında
“Ömer, Hz. Ali’ye: ‘Kızını bana ver, onunla evlenmek istiyorum’ dedi. Ali: ‘Ben onu Resulullah’ın oğlu Câfer’in oğluyla nişanladım’ dedi. Ömer: ‘Onunla evlenmek istiyorum. Resulullah’la soy bağı kurmak istiyorum’ dedi. Ali, ona verdi.”
Kaynak: İbn Sa’d, Tabakât, c.8, s.463
Eleştiri:
• İbn Sa’d’ın kullandığı senetlerde ravilerin bazısı zayıf.
• Kızın nişanlı olması durumu, evliliğin gerçekliğini daha da şüpheli hale getiriyor.
• Ali’nin razı olmayıp sonradan “verdiği” ima ediliyor – bu, baskı ihtimaline işaret edebilir.
⸻
Rivayet 3 – Belâzurî’nin Ensâb’ında
“Ömer, evlilik için ısrar etti. Ali: ‘Kızım küçüktür’ dedi. Ömer: ‘Onu bana ver. Resulullah ile akrabalık istiyorum’ dedi. En sonunda Ali, kızı Umm Kulthûm’u Ömer’le evlendirdi.”
Kaynak: Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf, c.1, s. 297
Eleştiri:
• Aynı dil: “İlk başta reddedildi, sonra kabul etti.”
• “Küçüktür” ifadesi önemli: bu durumda evlilik ya zorla olmuş ya da çocuk evliliği ima ediliyor.
• Belazurî de genelde senetsiz/mürsel rivayet verir.
⸻
2. Şİİ KAYNAKLARDAKİ YAKLAŞIM
İmam Cafer es-Sâdık’tan gelen rivayet (el-Kâfî)
“Umm Kulthûm, Ömer’le asla evlenmemiştir. Bu, düşmanlarımızın uydurmasıdır. Bu isnatla bizi karalamak isterler.”
Kaynak: Kuleynî, el-Kâfî, c.5, s. 346
Not: Bu rivayet, isnad açısından Şii kaynaklar içinde muteber sayılır.
⸻
Şeyh Müfid’in açıklaması:
“Bu evlilik yalan bir rivayettir. Ehl-i Sünnet, Ömer’in meşruiyetini artırmak için bu tür rivayetleri uydurmuştur. Ali, kızını asla ona vermezdi.”
Kaynak: Şeyh Müfid, el-İrşâd
⸻
Allame Meclisî’nin yorumu:
“Eğer böyle bir evlilik olmuşsa, bu ancak tehdit ve zorla olabilir. Ali razı olmuş değildir. İmamlarımız böyle bir şeyi asla onaylamaz.”
Kaynak: Biharü’l-Envar, c.42, s.91
⸻
3. ZİHİNSEL VE AHLAKİ TUTARSIZLIK
• Hz. Ali, kızı küçük olduğu için evliliğe razı olmamıştır diyen rivayetlerde bile Ömer’in ısrarı ve baskısı dikkat çeker.
• Ömer, Fatıma’nın evine baskın düzenlemiş, Fadak’a el koymuş, Peygamber’in mirasını inkâr etmiş bir figürdür. Böyle birine kız verilmesi çelişkili olur.
• Şii gelenekte bu olay, Ömer’i temize çıkarma çabasının bir parçası olarak görülür.
⸻
Mehmet Özgür Ersan Abdal Özgür Derviş
Yorumlar
Yorum Gönder