Celal Abbas Ocak Tarihi Secereler-3 ( Elazığ)
Ceddin hakkı için unutma bizi
Gündüzde gecede zikredem sizi
Size yol değildir dağ-ova-yazı
Çağırdığım Celal Abbas gel yetiş
Celal Abbas Ocağı tarihine ilişkin, Ocakzade Dede ve Pirlerinin ekseri çoğunluğu soylarını Hz. Celal Abbas’ın
soyuna dayandığını ifade etse de, Özellikle Erzincan ve Tunceli yöreleri başta
olmak üzere, bu görüşe katılmayan Celal Abbas ve Ali ( Eli) Abbas Ocağı
mensupları da mevcuttur. Öncelikle ifade etmek gerekir ki, hemen hemen bütün
ocakzadeler, Ali Abbas ve Celal Abbas ocaklarının aynı ocaklar olduğunu kabul
ederler. Fakat fikir ayrılığının yaşandığı nokta, Ocağın soyundan geldiği Ulusu
( Atası) kabul edilen Celal Abbas’ın kimliği üzerinedir.
Bu bağlamda birinci görüşe göre;
Celal Abbas Ocağı, On iki İmamlar’dan
yedinci İmam, İmam Musa el-Kâzım bin Câʿfer es-Sâdık’ın
soyundan gelir. Ocağın Atası ( Ceddi/Ulusu) kabul edilen Celal Abbas’ın
(Ali/Eli Abbas) Hz. Ali’nin oğlu Kerbela Şehidi olan Hz. Celal Abbas olmadığını
sadece isim benzerliği olduğunu ileri sürerler. Bu görüşün temel dayanağı ise,
Celal Abbas Ocağı’nın Ulularından kabul edilen aynı zamanda Tunceli Ovacık
Kedek köyünde Türbesi de Bulunan SEYYİD HACI MAHMUT’un SEYYİDLİK SECERESİ
OLDUĞU ifade edilir.
Celal Abbas’ın kimliği üzerine olan ve
genel kabul gören ikinci görüşe göre ise; Celal Abbas ve Ali Abbas aynı
kişilerdir. Hz. Ali’nin Kerbela’da şehit olan oğlu üzerinden yürüyen soydur.
Nitekim Ocağın Elazığ Kolu mensuplarından olan Seyyid A. Fethi ERDOĞAN’a ait
soy seceresi bunun delili olarak ortaya konulur. Söz konusu secere Mehmet YAMAN
ve Prof. Dr. Alemdâr Yalçın tarafından günümüz Türkçesine çevrilmiş HACI BEKTAŞ
VELİ Araştırma Dergisi’nin Eylül-2001 sayısında (Sf.17) yayınlanmıştır.
Halk arasında Celal Abbas Olarak tanınan
Ocak Atası ( Ulusu), birçok kayıtta, Abbas bin Ali olarak yer alır. Celal
Abbas’ın halk arasında yaygın olan bir diğer ismi de Şah Ali Abbas olarak
bilinir. Sonuç olarak tüm bu adlandırmalar aynı kişiyi ifade etmektedir.
Seyyid A. Fethi Erdoğan dede’ye ait
Celal ABBAS Ocağının soy atasına ilişkin, tercüme edilen secereye göre;
Celal Abbas Ocağı mensuplarının
soylarının Şah Ali Abbas Hazretleri’nin birinci evladı Koç Haydar oğlu Şah
Cüneyd, (Esseyyid Ali kökünden) Kerbela Çölü’nden sökün edip Horasan’a, oradan
da Buhara, Erdebil, Kars, Ardahan ve Durnik üzerinden Pertek-Coravan Köyü’ne
uğrayarak Harput’un Mığı köyüne yerleşmişlerdir. Oradan da göç edip Erzincan’ın
Kiştim köyüne yerleşmiş. Şah Cüneyd’in soyu Kiştim’de çoğalarak Kemah Terkiloh,
Ardusi, Sürek ve Süleymanlı köylerine dağılmıştır. Bu ocak mensuplarının bir
kolu Pülümür Brastik ve Mığı, Pertek Coravan ve Ovacık Kedek köyüne göç etmiş.
Pülümür’ün Mığı köyü daha sonra Elazığ’a bağlanmış. Kedek ve Coravan’daki Ali
Abbaslar, daha sonra Elazığ’a göç etmişler. Mığı’ya yerleşen Seyyit Abdullah ve
kardeşi Seyyit İbrahim, hicri 1263, miladi 1846 tarihinde Seyyit Abdullah
Dergahı’ndan bir soy şeceresi alıp, bu şecereyi Şahin Baba Dergahı ve
Necef’deki İmam Ali Dergahı’na onaylatmışlar.
Sonuç olarak, birçok bilimsel
araştırmaya da kaynaklık eden bu secereye göre, Celal Abbas ve Ali Abbas
Ocakları aynı ocaklar olup, Kerbela şehidi Hz. Celal Abbas’ın soyundan gelir.
Derleyen : Serkan HORUZ
Kaynak:
1- Cengiz Erzincan, ” Seyyid Hacı Mahmut
Seyyidlik” Seceresi.
2-Ali Kemali (1932): ERZİNCAN
TARİHİ: TARİHİ, COĞRAFİ, İÇTİMAİ ETNOGRAFİ, İDARİ İHSAİ TETKİKAT TECRÜBESİ,
İstanbul, Resimli Ay Matbaası
3- Doç Dr Ali YAMAN, Anadolu
Aleviliği’nde Ocak Sistemi ve Dedelik Kurumu
4-Velî Saltık, Türk Kültürü ve Hacı
Bektaş Velî Araştırma Dergisi 2009 / 52 172 TUNCELİ’DE ALEVÎ OCAKLARI
5-Prof. Dr. Alemdâr YALÇIN, HACI BEKTAŞ
VELİ Araştırma Dergisi’nin Eylül-2001, s. 17
Yorumlar
Yorum Gönder