Celal Abbas Ocak Tarihi Secereler-2( Erzincan/Kemah/Çağlayan/Kalecik)
Celal Abbas Ocak
tarihi – Secereler-2-
Celal Abbas Ocağı Erzincan kolu tarihi
üzerine Ocak Seyyidleri ve ileri gelenlerinin anlatımına göre;
Celal Abbas Ocağı Erzincan kolunun kökeni, gerek Ocağın ileri gelenlerinin söylemleri ve gerekse Osmanlı arşivleri doğrultusunda El-Aziz (Elazığ) Merkez Köylerinden Mığı (Sedeftepe) köyünden gelindiği ortaya çıkmaktadır. Nitekim halen El-Aziz (Elazığ) Mığı Köyünde oldukça kalabalık Celal Abbas ocağı mensupları, dedeleri ve talipleri vardır. Ve aktif bir cem evi de mevcuttur.
Celal Abbas Ocağı Erzincan Kolu Tarihi
Ocağın Erzincan kolunun kökeni Tunceli
Ovacık Kedek köyüne (Koyun gölü) dayanır. Gerek Osmanlı arşivleri incelediğinde
ve gerekse Kedek (Koyun gölü)’den yakın zamanda Hakk’a yürüyen İmam Göğen
( Ölüm: 14 Eylül 2020) Dedemizin anlatımları;
3
İMAM GÖĞEN DEDE (Ö: 14
Eylül 2020)
Ocağın Erzincan kolunun Ovacık Kedek
köyüne 1500’lü yılların başında El- Aziz ( Elazığ) üzerinden gelindiği
yönündedir. Yalınız bunun ilk değil ikinci veya üçüncü geliş olduğu yönünde de
anlatımlar mevcuttur.
Celal Abbas Ocağı’nın 1500’lü yıllarda
ayrılış nedenlerinin ise özellikle, Osmanlı/Safevi (Yavuz- Şah İsmail)
çatışması olduğu düşünülebilir. Söz konusu dönem incelendiğinde bölgenin
çoğunluğunun Alevi/Kızılbaş olduğu ve Alevi Pirlerinin Erzincan
Sarıkaya mevkiinde Şah İsmail ile Alevi/Kızılbaş Türk devleti Kurmak amacı ile
toplandıkları buna karşın Osmanlı Sultanı Yavuz Sultan Selim’in Bölgeyi Şafii
Kürt beylerinin yönetimine verdiği bilinmektedir. Özellikle bu tarihlerde
İdris-i Bitlisi, Alevi/ Kızılbaş katliamlarına giriştiği, birçok sürgünlerin ve
katliamların, trajedilerin yaşandığı herkesin kabul ettiği bir vakıadır.
Celal Abbas Ocağı’nın Kedek Tarihi
üzerine ikinci benzer anlatım ise, Ocağın Erzincan kolu üzerinden Çorum’a
yerleşen Seydali (Seyyid Ali) CEYHAN Dede’nin anlatımına dayanır. Seydali
CEYHAN dede’de, Celal Abbas Ocağı Erzincan kolunun Elazığ üzerinden birden
fazla kez gelindiğini ve Ovacık/Kedek köyünden Erzincan’a ve diğer illere göç
ettiklerini ifade etmektedir.
Tunceli Ovacık/Kedek Köyünden Erzincan’a
ise iki ayrı koldan ve değişik zamanlarda geçiş yapılmıştır. Bunlardan ilkinin
Kemah ve İliç ilçeleri üzerinden olduğu kabul edilir. Nitekim Celal Abbas
Ocağının, Kemah/ Terkiloh köyünde yerleşik, Hamza ÖZYILDIRIM Dede ve
İliç/Nordun’lu Zeynelabidin ÜLKER Dedelerin anlatımları ile İmam Göğen
Dede’nin anlatımları benzeşmektedir.
ÖZYILDIRIM ve ÜLKER Dedelerin
anlatımlarına göre; 1700’lü yılların sonlarında, O tarihlerde Ovacık Kedek Köyü
Celal Abbas Ocağı ileri gelenlerinden Hacı Mahmut Dede ve ailesinin,
Mercan boğazını takip ederek Erzincan bölgesine geçildiğini, Hacı Mahmut
Dede’nin burada evlendiğini İbrahim Çelebi ve Mahmut Çelebi isimli iki
oğlu olduğunu ve Bu soy üzerinden yürüyen soyun, yukarı ve aşağı
Hacı Mahmut Dede Takım ailelerinin oluştuğunu söyleyebiliriz. Nitekim Osmanlı
Nüfus kayıt arşivleri incelendiğinde anlatımların benzeştiği görülmüştür.
Celal Abbas Ocağı’nın Kemah kolunda yer
alan bir başka seyyid nesli aileler ise, Ejdar Dede ve Yusuf dede takımıdır. Bu
seyyid nesli ocak zadelerin soyu da Ovacık Kedek köyüne dayanmak ile birlikte
farklı zamanlarda ayrılmışlardır.
Tunceli Ovacık/ Kedek Köyünden son
ayrılış ise, 1800’lü yılların sonlarına rastlamaktadır. 1800’lü yılların
sonlarına rastlayan bu dönem Osmanlı İdaresinin zayıfladığı, Dersim bölgesindeki
Ağaların Seyyidler üzerine olan baskıları, Kürt ve Ermeni isyanlarının olduğu
kaotik bir dönemdir. Söz konusu dönemde 2. Abdülhamid’in (Hamidiye Alayları)
Alevi/Kızılbaş ve Ermeniler üzerine Şafii kürt beylerini gönderdiği
tarihsel gerçeklerdir. Ve yine bölge halkının şafaklı olarak adlandırdığı,
Şafii inancına mensup Kürt beylerinin baskıları yanında Feodal ağalık düzeninin
de yerel halk ve seyitler üzerinde oldukça etkili olduğu, o dönem yaşlılarının
anlatımlarıdır.
Celal Abbas Ocağı mensubu Seyyid Celal
HOROZ ve Hasan Horuz’un anlatımlarına göre; Ovacık/Kedek köyünden ilk olarak,
Erzincan Kalecik köyüne sonrasında ise, Çağlayan köyüne gelinmiştir. Celal
Abbas Ocağı’nın Kalecik/ Çağlayan kolu Seyyid Hüseyin (Sed Hüseyin) Seyyid
Mü’min Dede ve Seyyid Halil ve İbrahim Dedeler üzerinden
yürümüştür(1850/1950).
Celal Abbas Ocağı Erzincan kolu soyadı
kanunu çıktıktan sonra HOROZ/HORUZ soyadını almıştır. Ocak 1970’li yıllara
kadar, aktif olarak Cem Erkanını yürütmüştür. (Seyyid Zeynelabidin (
Seyyid Zeynal dede) Dede , Seyyid Mehmet Dede ve Seyyid Hüseyin , dedeler),
1950 sonrasında, ise Seyyid Cemal HORUZ, Seyyid Veli HORUZ dedeler,
özellikle Günbağı ( Kismikor), Muğaçur ( Tatlısu) , Kadağan başta olmak üzere
taliplerini ziyaret etmiş görgü cemleri yürütmüşlerdir.
Derleyen: Serkan HORUZ
KAYNAK:
1.
Celal Abbas Ocağı mensubu Seyyid Cengiz
ERZİNCAN’nın saha araştırmaları, ses kaydı, notları ve Osmanlı nüfus arşivi
tetkikleri
2.
Erzincan Çağlayan beldesi Celal
Abbas Ocağı mensubu Seyyid Hasan HORUZ ve Celal HORUZ, İsmail HOROZ’un sözlü
anlatımlarına dayanan notlar.
Yorumlar
Yorum Gönder